Ekonomist Dergisi – Yellow Pages, Serhad Akkoç röportajı


Ekonomist Dergisinin, Genel Müdürümüz Serhad Akkoç ile yaptığı röportajı aşağıdan okuyabilirsiniz.

Yellow Page’i kısaca anlatır mısınız?

Renkli bir tarihçemiz var. 1883 yılında Amerika’nın Wyoming eyaletinde firma telefon rehberi basan bir matbaacı, elinde beyaz kağıt kalmayınca sarı kağıda geçiyor ve “yellow pages” doğuyor. Bugün tanıdığımız haliyle “Yellow Pages” firma rehberi ve ünlü “yürüyen parmaklar” logosu ise 1970’lerde, ünlü telekomünikasyon şirketi AT&T tarafından sektöre tanıtıldı. Firmalardan oluşan telefon rehberi olarak doğan “Yellow Pages”ın arkasındaki AT&T’nin kurucusu ise, telefonun mucidi Graham Bell.

Tabi tüm dünyada yaşanan değişim ve dönüşüm Yellow Pages’in yaptığı işleri de verdiği hizmetleri de oldukça dönüştürmüş durumda. Bugün basılı rehber, nerdeyse hiçbir ülkede kalmadı. Dijitalleşme ile birlikte internete taşınan ve teknolojik bir alt yapıya sahip Yellow Pages siteleri bugün, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 75’ten fazla ülkede online firma rehberi olarak yayınlanıyor. Yellowpages.com.tr adresinde yayın yapan online firma rehberimiz Yellow Pages, 890 binden fazla firma datasına sahip. Firmalar buraya kayıt oluyor ve bulunabilirliklerini artırıyor. Firmaların bilgilerini Yellow Pages Türkiye’ye kaydettirmeleri tamamen ücretsiz.

Elbette bu dönüşüm sadece rehberin online versiyona çevrilmesiyle sınırlı değil. Bugün “bulunma”nın yolu, mobil uyumlu web siteleri, lokasyon bazlı web siteleri, dijital haritalar ve online rehberlerden geçiyor. Yellow Pages da hızlı hayata geçen dijital pazarlama çözümleri sunan hizmet sağlayıcısına dönüştü.

Ne yapıyoruz: Firmalara yerel arama, dijital haritalar, KOBİ’lere özel mobil uyumlu (responsive) web siteleri bayi ve franchise web siteleri, Google AdWords ve Facebook reklamları, manuel coğrafi koordinat belirleme gibi alanlarda hizmet veriyoruz.

Yellow Pages’ın lokasyon bazlı pazarlama hizmeti sunduğu firmalar arasında Doğuş Otomotiv, Michelin, DeFacto, Pirelli, Polaris, İpragaz, TÜVTÜRK, Starbucks, Jolly Tur gibi farklı sektörlerden markalar bulunuyor.

2016’yı şirket olarak nasıl geçirdiniz?

2016 yılında özellikle KOBİlere dijital pazarlamayı ve neden ihtiyaç duyduklarını anlatmaya, devam ettik. Bu konuda önemli bir yol kat ettiğimizi düşünüyorum.

Diğer yandan yılın bizim için en heyecanlı projesi, son çeyrekte hayata geçirdiğimiz RehberBot oldu.

Teknolojinin ve dijital dünyanın bugünkü sınırlarını belirlemek çok güç. Her gün başka bir yenilik çıkıyor karşımıza. Dünyada henüz sayılı örneğini görebileceğimiz chatbotlar ise hızla hayatımıza giren eğlenceli teknolojik gelişmelerinden bir tanesi. Belli ki dünya devlerinin üzerinde çalıştığı ve uygulamaya aldıkları chatbot’lar, önümüzdeki dönemlerde sıklıkla karşımıza çıkacak ve heyecan konusu olmaya devam edecek.

Biz Yellow Pages olarak, teknolojinin akıl almaz hızına karşılık, pratik ve kullanıcıların hayatlarını kolaylaştıran yeniliklere inanıyoruz; önem veriyoruz. RehberBot, bu yaklaşımımızın en önemli örneklerinden biri. 2016’nın son çeyreğinde Türkiye’nin ilk firma rehberi robotu RehberBot’u hayata geçirdik. Türkiye’nin ve dünyada ilk firma rehberi robotunu sunan ekip olmamız ise ayrıca gurur verici.

2017 hedeflerimizde ise sahip olduğumuz KOBI ve Kurumsal müşterilerimizin sektörel olarak daha detaylı ve direk ekonomiye katkı sunacak şekilde bulunurluklarını artıracak teknolojik gelişmeler için çalışacağız. Bu çalışmalarımız sırasında RehberBot teknolojimizi sektörel olarak özelleştirilmiş olarak Müşterilerimizin kullanımına açacağız.

Kobi’lere yönelik ne tür hizmetleriniz var? Bu hizmetler KOBİ’lere nasıl bir geri dönüş sağlıyor?

Yellow Pages bulunduğu her ülkede her zaman en fazla sayıda KOBİ’ye ulaşan ve temasta olan, KOBİ’leri en iyi tanıyan “bulunma” hizmeti veren kurum oldu…

Yerel arama ve dijital pazarlama uzmanlığımızın bir uzantısı olarak, KOBİ’lerin yerel aramalarda üst sıralarda bulunması amacıyla platform ve danışmanlık sağlıyoruz. Bugün 890 binden fazla firma datasını barındıran YellowPages.com.tr, bu açıdan KOBİ’lerin yerel arama performanslarına sağladığımız en önemli desteklerden biri.

Online firma rehberinde bulunmak çok ama çok önemli ama tek başına yeterli değil. Bugün dijital dünyada öne çıkabilmek için mümkün olduğunca fazla noktada, web sitesinden online firma rehberlerine, mobil sitelere, portallara, bloglara, sosyal medya platformlarına kadar var olmak gerekiyor.

Müşterilerin, aradıkları firmayla ilgili detaylı bilgi almak için doğrudan web sitesine ulaştığını biliyoruz. Bu kapsamda da dijital pazarlama hizmetimizin bir uzantısı olarak KOBİ’lere özel web sitesi tasarlıyoruz. Tüm ekranlarla uyumlu web siteleri, mobil web siteler ve lokasyon bazlı web sayfaları, KOBİ’lere sağladığımız dijital pazarlama hizmetlerimiz arasında. Burada profesyonel bir tasarıma sahip, SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) yapılmış, son teknolojiye sahip mobil uyumlu web siteleri sunuyoruz.

Rehberimizde bulunan firmaları, Apple, Bing, Facebook, Foursquare, Google ve Yandex gibi platformlara ve bunların dijital haritalarına yerleştiriyoruz. Türkiye’de KOBİ’leri Apple Haritalarına yerleştiren tek firmayız.

Ayrıca KOBİ’lere Google Adwords hizmeti veriyoruz. Günümüzün popüler online reklam modeli olan Google Adwords, kendi içinde bir matematik. Sahip olduğunuz kısıtlı bütçeden en iyi şekilde faydalanmak için seçilecek anahtar kelimeden reklamın yönlendiği sayfa seçimine kadar her türlü detay çok önemli. Doğru kurgulandığında reklamların görünürlüğü ve satışa dönüşme olasılığı ciddi ölçüde fark ediyor. Bünyemizde bu konuda son derece iyi eğitim almış, dijital pazarlama dinamiklerini iyi tanıyan bir proje ekibimiz var. Küçük bütçelerle optimize işler yapmak ve dijitalde varlığını kuvvetlendirmek isteyen KOBİ’lere dürüst ve doğru hizmet veriyoruz.

Burada altını çizmek istediğim diğer önemli nokta mobilite. Google’ın yayınladığı araştırma, mobil cihazlardan yerel arama yapan her 2 kişiden 1’inin aynı gün içinde arama yaptığı mağazaya gittiğini söylüyor. Bu aramaların %54’ünde işletmenin çalışma saatlerine, %53’ünde yol tarifi bilgisine bakılıyor. Yellow Pages olarak, kendi müşterilerimizde de bu arama ihtiyaçlara cevap verme kaygısını çok yakından görüyoruz. Eskilerin tipik kurumsal müşteri talebi “logomu bir tık daha büyütür müsünüz”lerin yerini şimdi, çalışma saatlerini ya da o işletmeden geçerli olan ödeme yöntemlerini gösterme, dijital haritalarda işyeri pininin doğru yerde olması, yanlış açılmış pinlerin temizlenmesi gibi talepler aldı.

Hedefimiz Türkiye’de mobil uyumlu, güvenilir bir web sitesi olmayan KOBİ bırakmamak. Silikon Vadisi’nin önde gelen teknoloji şirketlerinden Duda ile yaptığımız işbirliği ile KOBİ’lere yönelik hizmetlerimiz çok hızlandı. Bugün neredeyse her gün 1 KOBİ’ye web sitesi hazırlıyoruz. Sağladığımız dijital pazarlama danışmanlığının KOBİ’lere çok önemli bir katma değer sağlayacağını söyleyebilirim.

Türkiye’de KOBİ’lerin ne kadarı dijitalleşmiş durumda? Dijitalleşmek için neler yapıyorlar? Ve ne yapmalılar?

KOBİ’ler dijitalde var olmanın ve online rekabetin önemini kavramaya başladılar.

Mağazasının, işyerinin ziyaret edilmesini isteyen, müşterilerinin kapısından içeri girmesini isteyen her KOBİ, internette bulunmak istiyor. Tıpkı işyerinizin kapısına tabelanızı asarken uzaktan görünmesini istemek gibi aslında… Üstelik dijitalde sokak ya da cadde ile sınırlı değilsiniz; günün her saati, sizi herhangi bir lokasyondan arayan herkesin sizi bulabilmesi mümkün. Yeter ki internette olun, mobil cihazlarda olun, arama motorlarına kendinizi gösterin, online firma rehberlerinde kayıtlı olun. Adresinin, telefon numarasının, e-mail adresinin, web sitesinin bulunmasını isteyen her KOBİ, dijitaldeki varlığını önemsiyor.

Google’ın Mobil ve Yerel Arama Davranışları verilerine göre mobil cihazlardan arama yapan her 2 kişiden 1’i arama yaptığı yere aynı gün içinde gidiyor. Bu aramaların %54’ünde işletmenin çalışma saatlerine, %53’ünde yol tarifi bilgisine bakılıyor. Bunlar çok güçlü arama davranışları… Dolayısıyla; siz eğer müşterinizin sizi aradığı zaman doğru lokasyonda bulmasını sağlayabiliyorsanız, size satış olarak dönme potansiyelini oldukça yukarıya çekiyorsunuz.

Yellow Pages olarak, kendi müşterilerimizde de bu arama ihtiyaçlara cevap verme kaygısını çok yakından görüyoruz. Eskilerin tipik kurumsal müşteri talebi “logomu bir tık daha büyütür müsünüz”lerin yerini şimdi, çalışma saatlerini ya da o işletmeden geçerli olan ödeme yöntemlerini gösterme, dijital haritalarda işyeri pininin doğru yerde olması, yanlış açılmış pinlerin temizlenmesi gibi talepler aldı.

Diğer yandan Yellowpages.com.tr yurt dışında da oldukça yaygın kullanılan bir rehber. Dolayısıyla eğer yurtdışındaki firmalar sizinle bağlantı kurmak istiyor ise sizi rehberde ‘arıyor’. Bununla ilgili ilginç örnekler yaşadık.

Geçtiğimiz günlerde bir Türk firması ABD’den bir ürün siparişi vermek istemiş, ABD’li firma, şirketiniz YellowPages.com.tr’de görünmediğiniz için gönderemiyoruz demiş. ABD’li firma ürün göndereceği firmanın gerçek-işleyen bir firma olup olmadığını YellowPages.com.tr’den kontrol ediyor. Bu datamızın ne kadar güvenilir bir kaynak olduğunun önemli bir kanıtı. Söz konusu firma hemen giriş yaptırdı ve rehberde yer aldı.

Ne yapmalılar sorunuza gelirsek; Google’ın 2014 sonlarında hayata geçirdiği, sitelerin “mobil uyumlu” olup olmadığını mobil arama sonuçlarında gösteren etiket uygulaması ve 21 Nisan 2015’te arama algoritmasında gerçekleştirdiği mobil odaklı değişim çok önemli. Bu gelişmeler bir anlamda mobil uyumlu olmayan sitelerin cezalandırılması, yavaş yavaş arama sonuçlarından silinmesi, adeta var olmaması anlamına geliyor. Bu geçiş süreci, mobil uyumluluğu sağlayan firmalar için çok kritik bir rekabet avantajı aslında. Firmalar, mobil çağın gerisinde kalmış pek çok işletmenin önüne geçip, online bulunabilirliklerini rahatlıkla bir üst noktaya taşıyabilirler. Esnek, kolay güncellenebilir tüm ekranlarla uyumlu web siteleri, hatta blog yazıları ile müşterilerinin her zaman takipte kalmalarını sağlayan içerikler sunabilirler. Online varlığını mobil kullanım etrafında şekillendirip geliştiren her firma, uzun soluklu ve sağlam bir rekabet avantajı yakalamış demektir.

asdadasdasdadadsadasd

Ya siz ne düşünüyorsunuz?