KOBİ Aktüel – Yellow Pages, Serhad Akkoç Röportajı

KOBİ Aktüel Dergisi‘nin, Genel Müdürümüz Serhad Akkoç ile yaptığı röportajı aşağıdan okuyabilirsiniz.

Türkiye’de 2007 yılından bu yana faaliyet gösteriyorsunuz. Firmanızı kısaca tanıyabilir miyiz? O günden bu güne neler değişti, neler gelişti?

Renkli bir tarihçemiz var. 1883 yılında Amerika’nın Wyoming eyaletinde firma telefon rehberi basan bir matbaacı, elinde beyaz kağıt kalmayınca sarı kağıda geçiyor ve “yellow pages” doğuyor. Bugün tanıdığımız haliyle “Yellow Pages” firma rehberi ve ünlü “yürüyen parmaklar” logosu ise 1970’lerde, ünlü telekomünikasyon şirketi AT&T tarafından sektöre tanıtıldı. Firmalardan oluşan telefon rehberi olarak doğan “Yellow Pages”ın arkasındaki AT&T’nin kurucusu ise, telefonun mucidi Graham Bell.

Dijitalleşme ile birlikte internete taşınan ve teknolojik bir alt yapıya sahip Yellow Pages siteleri bugün, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 75’ten fazla ülkede online firma rehberi olarak yayınlanıyor. Yellowpages.com.tr adresinde yayın yapan online firma rehberimiz Yellow Pages, 890 binden fazla firma datasına sahip. Firmaların bilgilerini Yellow Pages Türkiye’ye kaydettirmeleri tamamen ücretsiz.

Bu dönüşüm rehberin online versiyona çevrilmesiyle sınırlı değil. Yellow Pages bulunduğu her ülkede her zaman en fazla sayıda KOBİ’ye ulaşan ve temasta olan, KOBİ’leri en iyi tanıyan “bulunma” hizmeti veren kurum oldu… Bugün “bulunma”nın yolu, mobil uyumlu web siteleri, lokasyon bazlı web siteleri, dijital haritalar ve online rehberlerden geçiyor.

İşte tüm bu bilgi ve deneyim ile Yellow Pages bugün KOBİ’lere uygun maliyetlere ve hızlı hayata geçen dijital pazarlama çözümleri sunan hizmet sağlayıcısına dönüştü.

KOBİ’lerin dijital dünyada daha güçlü olmaları için nasıl bir yol izlemeleri gerekiyor?

Yerel arama ve dijital pazarlama uzmanlığımızın bir uzantısı olarak, KOBİ’lerin yerel aramalarda üst sıralarda bulunması amacıyla platform ve danışmanlık sağlıyoruz. Bugün 890 binden fazla firma datasını barındıran YellowPages.com.tr, bu açıdan KOBİ’lerin yerel arama performanslarına sağladığımız en önemli desteklerden biri.

Online firma rehberinde bulunmak çok önemli ama tek başına yeterli değil. Bugün dijital dünyada öne çıkabilmek için mümkün olduğunca fazla noktada, web sitesinden online firma rehberlerine, mobil sitelere, portallara, bloglara, sosyal medya platformlarına kadar var olmak gerekiyor. Rehberimizde bulunan firmaları, Apple, Bing, Facebook, Foursquare, Google ve Yandex gibi platformlara ve bunların dijital haritalarına yerleştiriyoruz. Türkiye’de KOBİ’leri Apple Haritalarına yerleştiren tek firmayız.

Ayrıca KOBİ’lere Google Adwords hizmeti sunuyoruz. Günümüzün popüler online reklam modeli olan Google Adwords, kendi içinde bir matematik. Sahip olduğunuz kısıtlı bütçeden en iyi şekilde faydalanmak için seçilecek anahtar kelimeden reklamın yönlendiği sayfa seçimine kadar her türlü detay çok önemli. Doğru kurgulandığında reklamların görünürlüğü ve satışa dönüşme olasılığı ciddi ölçüde fark ediyor. Bünyemizde bu konuda son derece iyi eğitim almış, dijital pazarlama dinamiklerini iyi tanıyan bir proje ekibimiz var. Küçük bütçelerle optimize işler yapmak ve dijitalde varlığını kuvvetlendirmek isteyen KOBİ’lere dürüst ve doğru hizmet veriyoruz.

Burada altını çizmek istediğim diğer önemli nokta mobilite. Google’ın yayınladığı araştırma, mobil cihazlardan yerel arama yapan her 2 kişiden 1’inin aynı gün içinde arama yaptığı mağazaya gittiğini söylüyor. Bu aramaların %54’ünde işletmenin çalışma saatlerine, %53’ünde yol tarifi bilgisine bakılıyor. Yellow Pages olarak, kendi müşterilerimizde de bu arama ihtiyaçlara cevap verme kaygısını çok yakından görüyoruz. Eskilerin tipik kurumsal müşteri talebi “logomu bir tık daha büyütür müsünüz”lerin yerini şimdi, çalışma saatlerini ya da o işletmeden geçerli olan ödeme yöntemlerini gösterme, dijital haritalarda işyeri pininin doğru yerde olması, yanlış açılmış pinlerin temizlenmesi gibi talepler aldı.

“Hedefimiz Türkiye’de mobil uyumlu, güvenilir bir web sitesi olmayan KOBİ bırakmamak.” Silikon Vadisi’nin önde gelen teknoloji şirketlerinden Duda ile yaptığımız işbirliği de 2015 yılının son çeyreğinde bu yönde attığımız çok önemli bir adım. 2016 yılında da KOBİ’lere yönelik hizmetlerimiz çok hızlandı. Bugün neredeyse her gün 1 KOBİ’ye web sitesi hazırlıyoruz. Sağladığımız dijital pazarlama danışmanlığının KOBİ’lere çok önemli bir katma değer sağlayacağını söyleyebilirim. 

Dijital pazarlama konusunda KOBİ’lerin bakış açısı nasıl?

KOBİ’ler dijitalde var olmanın ve online rekabetin önemini kavramaya başladılar. Ayrıca başta akıllı telefonlar ve tabletlerin kullanımının Türkiye’de de hızla artması KOBİ dünyasında da internet kullanımının yoğunlaşmasını sağlayan önemli bir faktör. KOBİ’lerin dijitale olan ilgilerindeki artış hizmetlerimize olan taleplerde de kendisini gösteriyor. Örneğin Türkiye’nin dört bir yanındaki firmalardan, mobil uyumlu web siteleri için de yoğun talep ve soru alıyoruz.

Müşterilerin, aradıkları firmayla ilgili detaylı bilgi almak için doğrudan web sitesine ulaştığını biliyoruz. Bu kapsamda da dijital pazarlama hizmetimizin bir uzantısı olarak KOBİ’lere özel web sitesi tasarlıyoruz. Tüm ekranlarla uyumlu web siteleri, mobil web siteler ve lokasyon bazlı web sayfaları, KOBİ’lere sağladığımız dijital pazarlama hizmetlerimiz arasına girdi. Burada profesyonel bir tasarıma sahip, SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) yapılmış, son teknolojiye sahip mobil uyumlu web siteleri sunuyoruz. Yine bu web sitelerini, firmaların pazarlama aktivitelerine, kampanyalarına uygun Google AdWords reklamları ile bağlayarak firmaların dijitalde bulunurluğunu ve müşteri kazanımını artırıyoruz.

KOBİ web siteleri için yıl boyu güncelleme ve bakım hizmeti de veriyor, dijital pazarlama konusunda da ücretsiz danışmanlık sağlıyoruz. KOBİ’lerin dijital dünyada varlığını güçlendirecek bu siteleri ulaşılabilir fiyatlarla sunuyor ve bünyemizde kurulan özel ekiple firmalara danışmanlık veriyoruz.

KOBİ’lerin hayatını kolaylaştıracak yenilikleriniz var mı? Varsa kısaca bahsedebilir misiniz?

2016’nın son çeyreğinde sunduğumuz hizmetlere bir yenisini daha ekleyerek bir ilki gerçekleştirdik ve Türkiye’nin ilk firma rehberi robotu RehberBot’u hayata geçirdik. RehberBot, Türkiye’nin ilk rehber robotu olduğu gibi dünyadaki Yellow Pages’lar arasında da bir ilk…

YellowPages.com.tr üzerinden Mesaj Gönder butonundan ya da Facebook Messenger ile Yellow Pages Türkiye hesabından ulaşılabilinen RehberBot ile kullanıcılar rehberde firma arayabiliyor ya da rehbere firma ekleyebiliyorlar. RehberBot kullanıcı davranışları ise oldukça ilginç: Hemen ilk günlerde kullanıcıların RehberBot’u anlamadıklarını ve bir yapay zeka ile konuştuklarının farkında olmadıklarını gözlemledik. Hızla konuşma dilimizi yumuşatıp, daha samimi, günlük konuşmaya çektik. Cümlelerimizi kısalttık, böldük. Ve en önemlisi, bugün mesajlaşma yazışmalarının en önemli desteği olan “emoji” görsellerini ekledik. Yönlendirmelerimizi daha açıklayıcı yaptık ve örnekler verdik. Yaptığımız her değişikliğin hızlı bir şekilde olumlu sonuçlarını aldık. Dijitalin büyüsü de burada zaten. Her şey gerçek zamanlı ve hızlı… İlk gelen mesajlar ile son gelen mesajları karşılaştırdığımızda doğru kullanımda %80’in üzerinde bir artış gözlemledik. Kullanıcı davranışları tüm geliştirmelerimizde her zaman bize rehberlik ediyor.

İstatistiklere bakacak olursak RehberBot’la konuşan kullanıcıların %55’i  RehberBot’u “firma arama”, %37’si ‘’firma ekleme’’ için kullanıyor. En çok arananlar ise ‘’cafe, hastane, çiğ köfteci’’ gibi lokasyonu önemli olan işletmeler.

Dijitalde öngörüleriniz nedir?

Geleceğe yönelik öngörüde bulunurken bunu değişen ekonomi ile beraber değerlendirmek lazım. Dijital ekonomilerin ve pazarların gelişmesi, dijital ödeme sistemlerinin gelişmesi hem son tüketicileri hem de KOBİ’leri bu yönde gelişmeye zorlayacaktır. Tüketiciler daha çok kişiselleştirilmiş platformlar ararken KOBİ’ler ise daha segmente olmuş tüketicilere ulaşmaya çalışacaklar. Dijital dünyada bahsettiğim bu gelişmelerin kendi sektörümüzdeki karşılıkları daha çok veri, daha çok kişiselleştirilmiş satış kanallarının ve pazar alanlarının oluşturulması, daha çok dijital platformda görünürlük olarak bahsedebiliriz. Gelecekte beklediğimiz dijitaldeki kişiselleştirmeler ve dijital erişirlik, lokasyon tabanlı görünürlükle ve erişilebilirlikle de çok yakından ilgili olacaktır. Bu noktada KOBİ’lerin dijitalde kendilerini ölçekli olarak büyütmeye devam ederken konumsal dijital platformlar üzerinde görünürlükte de kendilerini konumlandırmaları gerekmekte.

 Son olarak KOBİ’lere ne tavsiye edersiniz?

Öncelikle işletmeniz için yeni bir web sitesi oluşturacak ya da web sitenizi yenileyecek olursanız, içeriğinden tasarımına kadar mutlaka bir profesyonelden destek alın. Ayrıca lokasyon bazlı hizmet veren firmalar için (örnek: halı yıkama firması için www.haliyikamacibakirkoy.com vb. gibi) lokasyon bilgisi içeren alan adları, içeriğinizin arama motorlarında desteklenmesi ve bulunabilirliğiniz açısından oldukça önemli.

“Lokasyon bazlı pazarlama” tekniklerini doğru hamlelerle uygulayan KOBİ’ler, kullanıcı tarafında daha kolay ulaşılabilir hale geliyor. Bununla birlikte arama motorları için özgün içerik oluşturulmasına, doğru anahtar kelimeleri barındıran web siteleri oluşturmaya dikkat etsinler.

Yellow Pages Türkiye, firmalara yerel arama, dijital haritalar, KOBİ’lere özel mobil uyumlu (responsive) web siteleri ve mobil siteler, bayi ve franchise web siteleri, online yayıncılık ve reklam, manuel coğrafi koordinat belirleme gibi alanlarda hizmet veren Türkiye’nin lider markasıdır. Türkiye’nin en büyük online firma rehberi YellowPages.com.tr’de, 630 farklı kategoride 890.000’den fazla firma yayınlanmaktadır.

Ya siz ne düşünüyorsunuz?