Mall Report – Yellow Pages, Serhad Akkoç Röportajı

Mall Report Dergisinin, Genel Müdürümüz Serhad Akkoç ile yaptığı röportajı aşağıdan okuyabilirsiniz.

Okuyucularımıza Yellow Pages’ın kısa hikayesini anlatır mısınız?

Renkli bir tarihçemiz var. 1883 yılında Amerika’nın Wyoming eyaletinde firma telefon rehberi basan bir matbaacı, elinde beyaz kağıt kalmayınca sarı kağıda geçiyor ve “yellow pages” doğuyor. Bugün tanıdığımız haliyle “Yellow Pages” firma rehberi ve ünlü “yürüyen parmaklar” logosu ise 1970’lerde, ünlü telekomünikasyon şirketi AT&T tarafından sektöre tanıtıldı. Firmalardan oluşan telefon rehberi olarak doğan “Yellow Pages”ın arkasındaki AT&T’nin kurucusu ise telefonun mucidi Graham Bell.

Dijitalleşme ile birlikte internete taşınan ve teknolojik bir alt yapıya sahip Yellow Pages siteleri bugün, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 75’ten fazla ülkede online firma rehberi olarak yayınlanıyor. Yellowpages.com.tr adresinde yayın yapan online firma rehberimiz Yellow Pages, 890 binden fazla firma datasına sahip. Firmaların bilgilerini Yellow Pages Türkiye’ye kaydettirmeleri tamamen ücretsiz.

Bu dönüşüm rehberin online versiyona çevrilmesiyle sınırlı değil. Yellow Pages bulunduğu her ülkede her zaman en fazla sayıda KOBİ’ye ulaşan ve temasta olan, KOBİ’leri en iyi tanıyan “bulunma” hizmeti veren kurum oldu… Bugün “bulunma”nın yolu, mobil uyumlu web siteleri, lokasyon bazlı web siteleri, dijital haritalar ve online rehberlerden geçiyor.

İşte tüm bu bilgi ve deneyim ile Yellow Pages bugün KOBİ’lere uygun maliyetlere ve hızlı hayata geçen dijital pazarlama çözümleri sunan hizmet sağlayıcısına dönüştü.

Firma rehberine üyelik sistemi ve dijital pazarlama hizmetlerinizden bahseder misiniz?

Online firma rehberi YellowPages.com.tr’ye kayıt olmak ve temel firma bilgilerinin yayınlanması ücretsiz. Diğer müşterilerine daha detaylı bilgi vermek isteyen firmaların, çalışma saatleri, firma tanıtım yazısı, logo, fotoğraf, video, makale, kampanya, tek sayfalık mini web sitesi gibi özel içeriklerini yayınladığımız, Süper Sayfam adını verdiğimiz ücretli reklam paketimiz mevcut. Gerek çok fazla sayıda lokasyonu olan markalarla, gerekse dijital pazarlamaya önem veren KOBİ’lerle, Süper Sayfam ile çalışıyoruz. Bu zengin içerikli, gelişmiş web sayfalarını Google AdWords reklamlarıyla da birleştirebiliyoruz.

İşletmelere ayrıca, Süper Sayfam paketi ile bağlantılı Apple, Google My Business, Yandex gibi dijital haritalara kayıt hizmetleri de veriyoruz.

İkinci bir adım olarak müşterilerin, aradıkları firmayla ilgili detaylı bilgi almak için doğrudan web sitesine ulaştığını biliyoruz. Bu kapsamda da dijital pazarlama hizmetimizin bir uzantısı olarak KOBİ’lere özel web sitesi tasarlıyoruz. Tüm ekranlarla uyumlu web siteleri, mobil web siteler ve lokasyon bazlı web sayfaları, KOBİ’lere sağladığımız dijital pazarlama hizmetlerimiz arasına girdi. Burada profesyonel bir tasarıma sahip, SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) yapılmış, son teknolojiye sahip mobil uyumlu web siteleri sunuyoruz. Yine bu web sitelerini, firmaların pazarlama aktivitelerine, kampanyalarına uygun Google AdWords reklamları ile bağlayarak firmaların dijitalde bulunurluğunu ve müşteri kazanımını artırıyoruz.

KOBİ web siteleri için yıl boyu güncelleme ve bakım hizmeti de veriyor, dijital pazarlama konusunda da ücretsiz danışmanlık sağlıyoruz. KOBİ’lerin dijital dünyada varlığını güçlendirecek bu siteleri ulaşılabilir fiyatlarla sunuyor ve bünyemizde kurulan özel ekiple firmalara danışmanlık veriyoruz.

Dijitalde var olmak artık çok önemli! KOBİ’ler Yellow Pages sayesinde neler kazanıyor? Farkınız nedir?

Yerel arama ve dijital pazarlama uzmanlığımızın bir uzantısı olarak, KOBİ’lerin yerel aramalarda üst sıralarda bulunması amacıyla platform ve danışmanlık sağlıyoruz. Bugün 890 binden fazla firma datasını barındıran YellowPages.com.tr, bu açıdan KOBİ’lerin yerel arama performanslarına sağladığımız en önemli desteklerden biri.

Online firma rehberinde bulunmak çok önemli ama tek başına yeterli değil. Bugün dijital dünyada öne çıkabilmek için mümkün olduğunca fazla noktada, web sitesinden online firma rehberlerine, mobil sitelere, portallara, bloglara, sosyal medya platformlarına kadar var olmak gerekiyor. Rehberimizde bulunan firmaları, Apple, Bing, Facebook, Foursquare, Google ve Yandex gibi platformlara ve bunların dijital haritalarına yerleştiriyoruz. Türkiye’de KOBİ’leri Apple Haritalarına yerleştiren tek firmayız.

Ayrıca KOBİ’lere Google Adwords hizmeti sunuyoruz. Günümüzün popüler online reklam modeli olan Google Adwords, kendi içinde bir matematik. Sahip olduğunuz kısıtlı bütçeden en iyi şekilde faydalanmak için seçilecek anahtar kelimeden reklamın yönlendiği sayfa seçimine kadar her türlü detay çok önemli. Doğru kurgulandığında reklamların görünürlüğü ve satışa dönüşme olasılığı ciddi ölçüde fark ediyor. Bünyemizde bu konuda son derece iyi eğitim almış, dijital pazarlama dinamiklerini iyi tanıyan bir proje ekibimiz var. Küçük bütçelerle optimize işler yapmak ve dijitalde varlığını kuvvetlendirmek isteyen KOBİ’lere dürüst ve doğru hizmet veriyoruz.

Burada altını çizmek istediğim diğer önemli nokta mobilite. Google’ın yayınladığı araştırma, mobil cihazlardan yerel arama yapan her 2 kişiden 1’inin aynı gün içinde arama yaptığı mağazaya gittiğini söylüyor. Bu aramaların %54’ünde işletmenin çalışma saatlerine, %53’ünde yol tarifi bilgisine bakılıyor. Yellow Pages olarak, kendi müşterilerimizde de bu arama ihtiyaçlara cevap verme kaygısını çok yakından görüyoruz. Eskilerin tipik kurumsal müşteri talebi “logomu bir tık daha büyütür müsünüz”lerin yerini şimdi, çalışma saatlerini ya da o işletmeden geçerli olan ödeme yöntemlerini gösterme, dijital haritalarda işyeri pininin doğru yerde olması, yanlış açılmış pinlerin temizlenmesi gibi talepler aldı.

Teknoloji bu kadar hızlı ilerlerken KOBİ’ler dijital dünyaya ayak uydurabildi mi?

KOBİ’ler dijitalde var olmanın ve online rekabetin önemini kavramaya başladılar. Ayrıca başta akıllı telefonlar ve tabletlerin kullanımının Türkiye’de de hızla artması KOBİ dünyasında da internet kullanımının yoğunlaşmasını sağlayan önemli bir faktör. KOBİ’lerin dijitale olan ilgilerindeki artış hizmetlerimize olan taleplerde de kendisini gösteriyor. Örneğin Türkiye’nin dört bir yanındaki firmalardan, mobil uyumlu web siteleri için de yoğun talep ve soru alıyoruz.

Müşterilerin, aradıkları firmayla ilgili detaylı bilgi almak için doğrudan web sitesine ulaştığını biliyoruz. Bu kapsamda da dijital pazarlama hizmetimizin bir uzantısı olarak KOBİ’lere özel web sitesi tasarlıyoruz. Tüm ekranlarla uyumlu web siteleri, mobil web siteler ve lokasyon bazlı web sayfaları, KOBİ’lere sağladığımız dijital pazarlama hizmetlerimiz arasına girdi. Burada profesyonel bir tasarıma sahip, SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) yapılmış, son teknolojiye sahip mobil uyumlu web siteleri sunuyoruz. Yine bu web sitelerini, firmaların pazarlama aktivitelerine, kampanyalarına uygun Google AdWords reklamları ile bağlayarak firmaların dijitalde bulunurluğunu ve müşteri kazanımını artırıyoruz.

KOBİ web siteleri için yıl boyu güncelleme ve bakım hizmeti de veriyor, dijital pazarlama konusunda da ücretsiz danışmanlık sağlıyoruz. KOBİ’lerin dijital dünyada varlığını güçlendirecek bu siteleri ulaşılabilir fiyatlarla sunuyor ve bünyemizde kurulan özel ekiple firmalara danışmanlık veriyoruz.

Son dönemlerde gerçekleştirdiğiniz, “ilk biz yaptık” dediğiniz bir yenilik var mı?

2016’nın son çeyreğinde sunduğumuz hizmetlere bir yenisini daha ekleyerek bir ilki gerçekleştirdik ve Türkiye’nin ilk firma rehberi robotu RehberBot’u hayata geçirdik. RehberBot, Türkiye’nin ilk rehber robotu olduğu gibi dünyadaki Yellow Pages’lar arasında da bir ilk…

YellowPages.com.tr üzerinden Mesaj Gönder butonundan ya da Facebook Messenger ile Yellow Pages Türkiye hesabından ulaşılabilinen RehberBot ile kullanıcılar rehberde firma arayabiliyor ya da rehbere firma ekleyebiliyorlar. RehberBot kullanıcı davranışları ise oldukça ilginç: Hemen ilk günlerde kullanıcıların RehberBot’u anlamadıklarını ve bir yapay zeka ile konuştuklarının farkında olmadıklarını gözlemledik. Hızla konuşma dilimizi yumuşatıp, daha samimi, günlük konuşmaya çektik. Cümlelerimizi kısalttık, böldük. Ve en önemlisi, bugün mesajlaşma yazışmalarının en önemli desteği olan “emoji” görsellerini ekledik. Yönlendirmelerimizi daha açıklayıcı yaptık ve örnekler verdik. Yaptığımız her değişikliğin hızlı bir şekilde olumlu sonuçlarını aldık. Dijitalin büyüsü de burada zaten. Her şey gerçek zamanlı ve hızlı… İlk gelen mesajlar ile son gelen mesajları karşılaştırdığımızda doğru kullanımda %80’in üzerinde bir artış gözlemledik. Kullanıcı davranışları tüm geliştirmelerimizde her zaman bize rehberlik ediyor.

İstatistiklere bakacak olursak RehberBot’la konuşan kullanıcıların %55’i RehberBot’u “firma arama”, %37’si ‘’firma ekleme’’ için kullanıyor. En çok arananlar ise ‘’cafe, hastane, çiğ köfteci’’ gibi lokasyonu önemli olan işletmeler.

Dijital dünyada bizi ne gibi değişimler bekliyor?

Mobil cihazların yaygınlaşması ve sosyal ağların etkisi ile konum tabanlı etkileşimlerin artacağını bekleyebiliriz. Yapılan araştırmalarda mobil cihazlardan yapılan konum sorgularında, sorguyu yapan kullanıcının ilgili konumu aynı gün içerisinde ziyaret ettiğini gösteriyor. Bu da bizi şunu göstermektedir; mobil dünya ile gerçek dünya arasındaki etkileşimler daha da sıkı olacak. Bu eğilimden yararlanmak isteyen işletmeler ise kullanıcılara ulaşabilecekleri yolları açmalılar veya kullanıcıların kullandıkları kanallarda kendilerini uyumlu ve erişilebilir hale getirmeliler. Tabi ki temelde uzmanlık alanımız olan KOBİ ve B2C dijital ilişkileri açısından düşünerek sorunuzu cevapladım. Dijital dünyadaki değişimleri trendsetter kavramlar üzerinden takip etmeye çalıştığımda ise kişiselleştirme çözümleri ve büyük hacimli verilerin elle tutulur hale getirebilen, sonuçta ticarileştirmeyi becerebilen çözümlerin yer alacağını düşünüyorum.

2017 KOBİ’ler için “Dijital Pazarlama Yılı Olacak” diyebilir miyiz?

Sorunuza canı gönülden evet demeyi istiyorum fakat ülkemizin içinden geçtiği gelişim döneminde, geleneksel pazarlama operasyonları gibi dijital pazarlama çalışmalarının da biraz daha bekle ve gör yöntemi ile planlama yapacaklarını düşünüyorum. Aslında bu bir eksiklik veya kayıp değil, belki de sektörümüzün daha derin çözümler için daha fazla zaman harcayacağını gösterebilir bize. Yine de cümleme ülkemizin sahip olduğu öz kaynakların ve genç nüfusumuzun dinamik ekonomimizin çarkları olduğunu ifade ederek bitirmek isterim. Bu sebeple asla bir gerileme olmayacağını aksine her daim ileriye doğru yeni dijital pazarlama projelerinin KOBİ’lerin Pazarlama çalışmalarında yer alacağını düşünüyorum.

Yellow Pages Türkiye, firmalara yerel arama, dijital haritalar, KOBİ’lere özel mobil uyumlu (responsive) web siteleri ve mobil siteler, bayi ve franchise web siteleri, online yayıncılık ve reklam, manuel coğrafi koordinat belirleme gibi alanlarda hizmet veren Türkiye’nin lider markasıdır. Türkiye’nin en büyük online firma rehberi YellowPages.com.tr’de, 630 farklı kategoride 890.000’den fazla firma yayınlanmaktadır.

Ya siz ne düşünüyorsunuz?