Reklamazzi – Yellow Pages, Serhad Akkoç Röportajı

Reklamazzi web sitesinin Genel Müdürümüz Serhad Akkoç ile yaptığı, Aralık 2016’da yayınlanan röportajını aşağıdan okuyabilirsiniz.

Türkiye’de 2007 yılından bu yana faaliyet gösteriyorsunuz. Firmanızı kısaca tanıyabilir miyiz? O günden bu güne neler değişti, neler gelişti?

Renkli bir tarihçemiz var. 1883 yılında Amerika’nın Wyoming eyaletinde firma telefon rehberi basan bir matbaacı, elinde beyaz kağıt kalmayınca sarı kağıda geçiyor ve firma rehberini “yellow pages” yani sarı sayfalarla özdeşleştiren halini yaratmış oluyor. Bugün tanıdığımız haliyle “Yellow Pages” firma rehberi ve ünlü “yürüyen parmaklar” logosu ise 1970’lerde, ünlü telekomünikasyon şirketi AT&T tarafından sektöre tanıtıldı. Firmalardan oluşan telefon rehberi olarak doğan “Yellow Pages”ın arkasındaki AT&T’nin kurucusunun da, telefonun mucidi Graham Bell olduğunu söylemek lazım.

Dijitalleşme ile birlikte internete taşınan Yellow Pages siteleri bugün, aralarında da Türkiye’nin de bulunduğu 75’ten fazla ülkede online firma rehberi olarak yayınlanıyor. Bugün internetin en yoğun kullanım amaçlarından biri, yerel arama yapmak. İnternetin hayatımıza girmesi ve tüm alanlara çok hızlı nüfus etmesiyle başta rehberimiz olmak üzere hizmet alanlarımız da dijitalleşmeye çok hızlı ayak uydurdu. Yellowpages.com.tr adresinde yayın yapan online firma rehberimiz Yellow Pages, 850 binden fazla firma datası bulunuyor. Firmaların bilgilerini Yellow Pages Türkiye’ye kaydettirmeleri tamamen ücretsiz.

Tabi bu dönüşüm rehberin online versiyona çevrilmesiyle sınırlı değil. Yellow Pages bulunduğu her ülkede her zaman en fazla sayıda KOBİ’ye ulaşan ve temasta olan, KOBİ’leri en iyi tanıyan “bulunma” hizmeti veren kurum… Bugün “bulunma”nın yolu, mobil uyumlu web siteleri, lokasyon bazlı web siteleri, dijital haritalar ve online rehberlerden geçiyor.

Tüm bu bilgi ve deneyim ile Yellow Pages bugün KOBİ’lere uygun maliyetlere ve hızlı hayata geçen dijital pazarlama çözümleri sunan hizmet sağlayıcısına dönüştü.

Firmalar sizden neden hizmet almalı? Yellow Pages olarak en büyük iddianız nedir?

Yerel arama ve dijital pazarlama uzmanlığımızın bir uzantısı olarak, KOBİ’lerin yerel aramalarda üst sıralarda bulunması amacıyla platform ve danışmanlık sağlıyoruz. Bugün 850 binden fazla firma datasını barındıran YellowPages.com.tr, bu açıdan KOBİ’lerin yerel arama performanslarına sağladığımız en önemli desteklerden biri.

Online firma rehberinde bulunmak çok ama çok önemli ama tek başına yeterli değil. Bugün dijital dünyada öne çıkabilmek için mümkün olduğunca fazla noktada, web sitesinden online firma rehberlerine, mobil sitelere, portallara, bloglara, sosyal medya platformlarına kadar var olmak gerekiyor. Rehberimizde bulunan firmaları, Apple, Bing, Facebook, Foursquare, Google ve Yandex gibi platformlara ve bunların dijital haritalarına yerleştiriyoruz. Türkiye’de KOBİ’leri Apple Haritalarına yerleştiren tek firmayız.

Ayrıca KOBİ’lere Google Adwords hizmeti veriyoruz. Günümüzün popüler online reklam modeli olan Google Adwords, kendi içinde bir matematik. Sahip olduğunuz kısıtlı bütçeden en iyi şekilde faydalanmak için seçilecek anahtar kelimeden reklamın yönlendiği sayfa seçimine kadar her türlü detay çok önemli. Doğru kurgulandığında reklamların görünürlüğü ve satışa dönüşme olasılığı ciddi ölçüde fark ediyor. Bünyemizde bu konuda son derece iyi eğitim almış, dijital pazarlama dinamiklerini iyi tanıyan bir proje ekibimiz var. Küçük bütçelerle optimize işler yapmak ve dijitalde varlığını kuvvetlendirmek isteyen KOBİ’lere dürüst ve doğru hizmet veriyoruz.

Burada altını çizmek istediğim diğer önemli nokta mobilite. Google’ın yayınladığı araştırma, mobil cihazlardan yerel arama yapan her 2 kişiden 1’inin aynı gün içinde arama yaptığı mağazaya gittiğini söylüyor. Bu aramaların %54’ünde işletmenin çalışma saatlerine, %53’ünde yol tarifi bilgisine bakılıyor. Yellow Pages olarak, kendi müşterilerimizde de bu arama ihtiyaçlara cevap verme kaygısını çok yakından görüyoruz. Eskilerin tipik kurumsal müşteri talebi “logomu bir tık daha büyütür müsünüz”lerin yerini şimdi, çalışma saatlerini ya da o işletmeden geçerli olan ödeme yöntemlerini gösterme, dijital haritalarda işyeri pininin doğru yerde olması, yanlış açılmış pinlerin temizlenmesi gibi talepler aldı.

Hedefimiz Türkiye’de mobil uyumlu, güvenilir bir web sitesi olmayan KOBİ bırakmamak. Silikon Vadisi’nin önde gelen teknoloji şirketlerinden Duda ile yaptığımız işbirliği de 2015 yılının son çeyreğinde bu yönde attığımız çok önemli bir adım. 2016 yılında da KOBİ’lere yönelik hizmetlerimiz çok hızlandı. Bugün neredeyse her gün 1 KOBİ’ye web sitesi hazırlıyoruz. Sağladığımız dijital pazarlama danışmanlığının KOBİ’lere çok önemli bir katma değer sağlayacağını söyleyebilirim.

Dijital pazarlamada ‘olmazsa olmazız’ diyebilir misiniz?

Dijital pazarlamada “olmazsa olmazız” diyemeyiz ama günümüzde artık hiçbir marka, kurum, KOBİ dijital pazarlamayı göz ardı edemez diyebiliriz. Dijital pazarlamayı da pazarlama çalışmalarının önemli bir parçası yapmak zorundalar.

Biz de Yellow Pages olarak sadece KOBİ’lere hizmet vermiyoruz, farklı sektörlerde pek çok büyük markanın da lokasyon bazlı pazarlama ajansıyız.

Yellow Pages’ın lokasyon bazlı pazarlama hizmeti sunduğu firmalar arasında Albaraka, Audi, Teknosa, DeFacto, Flo, İpragaz, Michelin, Pirelli, Starbucks, TÜVTÜRK gibi farklı sektörlerden markalar bulunuyor.

KOBİ tarafından bakacak olursak, KOBİ’ler dijitalde var olmanın ve online rekabetin önemini kavramaya başladılar. Ayrıca başta akıllı telefonlar ve tabletlerin kullanımının Türkiye’de de hızla artması KOBİ dünyasında da internet kullanımının yoğunlaşmasını sağlayan önemli bir faktör. KOBİ’lerin dijitale olan ilgilerindeki artış hizmetlerimize olan taleplerde de kendisini gösteriyor. Örneğin Türkiye’nin dört bir yanındaki firmalardan, mobil uyumlu web siteleri için de yoğun talep ve soru alıyoruz.

Müşterilerin, aradıkları firmayla ilgili detaylı bilgi almak için doğrudan web sitesine ulaştığını biliyoruz. Bu kapsamda da dijital pazarlama hizmetimizin bir uzantısı olarak KOBİ’lere özel web sitesi tasarlıyoruz. Tüm ekranlarla uyumlu web siteleri, mobil web siteler ve lokasyon bazlı web sayfaları, KOBİ’lere sağladığımız dijital pazarlama hizmetlerimiz arasına girdi. Burada profesyonel bir tasarıma sahip, SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) yapılmış, son teknolojiye sahip mobil uyumlu web siteleri sunuyoruz. Yine bu web sitelerini, firmaların pazarlama aktivitelerine, kampanyalarına uygun Google AdWords reklamları ile bağlayarak firmaların dijitalde bulunurluğunu ve müşteri kazanımını artırıyoruz.

KOBİ web siteleri için yıl boyu güncelleme ve bakım hizmeti de veriyor, dijital pazarlama konusunda da ücretsiz danışmanlık sağlıyoruz. KOBİ’lerin dijital dünyada varlığını güçlendirecek bu siteleri ulaşılabilir fiyatlarla sunuyor ve bünyemizde kurulan özel ekiple firmalara danışmanlık veriyoruz.

En çok hangi sektörde faaliyet gösteren firmalardan ilgi görüyorsunuz?

Yoğunlaştığımız alan KOBİ’ler. Türkiye’nin dört bir yanında hemen hemen her sektöre hizmetlerimizi sunuyoruz. Mağazasının, işyerinin ziyaret edilmesini isteyen, müşterilerinin kapısından içeri girmesini isteyen her KOBİ, internette bulunmak istiyor. Tıpkı işyerinizin kapısına tabelanızı asarken uzaktan görünmesini istemek gibi aslında… Üstelik dijitalde sokak ya da cadde ile sınırlı değilsiniz; günün her saati, sizi herhangi bir lokasyondan arayan herkesin sizi bulabilmesi mümkün. Yeter ki internette olun, mobil cihazlarda olun, arama motorlarına kendinizi gösterin, online firma rehberlerinde kayıtlı olun. Adresinin, telefon numarasının, e-mail adresinin, web sitesinin bulunmasını isteyen her KOBİ, dijitaldeki varlığını önemsiyor.

Çalışmalarınızda sizi şaşırtan, ilginç gelen istatistikler var mıdır?

Konu dijital pazarlama olunca, her şey internet davranışlarına paralel olarak gerçekleşiyor. Yaygınlaşan mobil cihazlarla birlikte arama tercihlerimizde de önemli bir değişim yaşandı diyebiliriz. Cep telefonu ve tabletlerden yapılan aramalar, 2016 yılında masaüstü cihazlardan yapılan aramaları geçti. Arama yapanların %55’i dijital platformlarda yaptığı aramalarda akıllı telefon ve tabletlerini kullandı. 2016’da dijital platformlarda en çok aranılan kategoriler arasında ise ilk sırada ‘’cep telefonları’’ yer alıyor. İkinci sırada ise restoranları görüyoruz. Tabii restoran derken; kafeler, büfeler, yemek yiyebildiğiniz bütün yerler bu tanıma giriyor. Restoranları sırasıyla, giyim ve giyim aksesuarları, bakanlık ve devlet daireleri, vakıf ve dernekler takip ediyor. Bunlar, bizim en çok aranan kategorilerimiz; yani kullanıcılar en çok bunları arıyorlar.

Diğer bir yandan 2016’nın son çeyreğinde sunduğumuz hizmetlere bir yenisini daha ekleyerek bir ilki gerçekleştirdik ve Türkiye’nin ilk firma rehberi robotu RehberBot’u hayata geçirdik. RehberBot, Türkiye’nin ilk rehber robotu olduğu gibi dünyadaki Yellow Pages’lar arasında da bir ilk… Bugün 850 binden fazla firmanın yer aldığı YellowPages.com.tr üzerinden Mesaj Gönder butonundan ya da Facebook’tan Messenger ile ulaşılabilinen RehberBot ile kullanıcılar rehberde firma arayabiliyor ya da rehbere firma ekleyebiliyorlar. RehberBot kullanıcı davranışları da oldukça ilginç: Hemen ilk günlerde kullanıcıların RehberBot’u anlamadıklarını ve bir yapay zeka ile konuştuklarının farkında olmadıklarını gözlemledik. Hızla konuşma dilimizi yumuşatıp, daha samimi, günlük konuşmaya çektik. Cümlelerimizi kısalttık, böldük. Ve en önemlisi, bugün mesajlaşma yazışmalarının en önemli desteği olan “emoji” görsellerini ekledik. Yönlendirmelerimizi daha açıklayıcı yaptık ve örnekler verdik. Yaptığımız her değişikliğin hızlı bir şekilde olumlu sonuçlarını aldık. Dijitalin büyüsü de burada zaten. Her şey gerçek zamanlı ve hızlı… İlk gelen mesajlar ile son gelen mesajları karşılaştırdığımızda doğru kullanımda %80’in üzerinde bir artış gözlemledik. RehberBot’la konuşan kullanıcıların %48’i RehberBot’u “firma ekleme” için kullanırken %42’si “firma arama” için kullanıyor. RehberBot’ta en çok aranılan sektörler ise; restoran, gayrimenkul ve giyim diyebiliriz.

Dijitalde öngörüleriniz nedir, 10 sene sonra kendi sektörünüzde ne gibi ilerlemeler olacak ve firmaların siber dünyadaki konumu nasıl olabilir?

Geleceğe yönelik kestirimde bulunurken bunu değişen ekonomi ile beraber değerlendirmek lazım. Dijital ekonomilerin ve pazarların gelişmesi, dijital ödeme sistemlerinin gelişmesi hem son tüketicileri hem de KOBİ’leri bu yönde gelişmeye zorlayacaktır. Tüketiciler daha çok kişiselleştirilmiş platformlar ararken KOBİ’ler ise daha segmente olmuş tüketicilere ulaşmaya çalışacaklar. Dijital dünyada bahsettiğim bu gelişmelerin kendi sektörümüzdeki karşılıkları daha çok veri, daha çok kişiselleştirilmiş satış kanallarının ve pazar alanlarının oluşturulması, daha çok dijital platformda görünürlük olarak bahsedebiliriz. Dijitalde beklediğimiz bu gelişmeleri tamamı ile konum bağımsız gelişmeler olarak da düşünmek hatalı olur. Gelecekte beklediğimiz dijitaldeki kişiselleştirmeler ve dijital erişirlik, lokasyon tabanlı görünürlükle ve erişilebilirlikle de çok yakından ilgili olacaktır. Bu noktada KOBİ’lerin dijitalde kendilerini ölçekli olarak büyütmeye devam ederken konumsal dijital platformlar üzerinde görünürlükte de kendilerini konumlandırmaları gerekmektedir.

Bir firma için ‘dijital intihar’ olur diyebileceğiniz ve ‘çaresi bizde’ diyebileceğiniz bir şey var mı?

Dijital intihar, dijitali reddeden herhangi bir yaklaşım olabilir. Değişen dijital dünyada herhangi bir platformu veya kanalı reddetmek o anda oradaki bir tüketici segmentini reddetmek demektir. Dijital dünyada varlık göstermemek, tüketicilerin ulaşamadığı noktada olmak, tüketiciler tarafından hatırlanmamak bir firma için kesinlikle dijital intihardır. Sadece erişilebilir konumda olmak da sorunu çözmüyor, değişen bir tüketici kitlesi var ülkemizde. Dijitalde söz sahibi olan ve dijitali değiştiren ve ülkemizin en büyük zenginliği olan genç nüfus yapımızdır. Firmalar bu kullanıcı ve tüketici gurubu ile doğru noktalarda buluşamazsa kesinlikle buluşan firmalardan geri kalacaktır. Bu noktada özellikle KOBİ’lere çözüm bizde çünkü dijitalde var olmanın ilk adımı olan dijital dünyadaki konumsal bulunurluğunu uzman kadromuz ile Türkiye’deki en popular navigasyon ve harita platformlarında sağlıyoruz.

Konumsal bulunurluktan sonra KOBİ’ler için özelleştirilmiş sektörlere ait özel grafik tasarımları ile web sitelerini oluşturuyoruz. Sonrasında ise KOBİ’leri daha önce bahsettiğimiz kanallarda erişilebilirliğinin sağlanması için yine konusunda uzman kadromuz ile hedef odaklı dijital reklam kampanyalarının hazırlanmasında ve yürütülmesinde iş ortaklığı yapıyoruz. Kısacası KOBİ’leri offline dünyadan online dünyaya taşıyacak tüm adımlarda KOBİ’lerimiz ile yan yana iş ortaklığı yapıyoruz.

Son olarak firmalara ne tavsiye edersiniz?

KOBİ’lerin artık dijital pazarlama konusunu ciddiye almaya başladıklarını, ancak kaynak kullanımı konusunda sıkıntıları olduğunu net bir biçimde gözlemliyoruz. Bu konuda iyi niyetle başlamış çalışmaların yanlış iş ortağı seçimi sonucu verimsizliğe dönüştüğü örnekleri de görüyoruz.

Oluşan her yeni pazarda olduğu gibi bizim sektörümüzde de doğru yönlendirme yapamayan, güvenilir olmayan hizmet veren kuruluşlar var. Bu nedenle özellikle de kısıtlı bütçelerle hareket eden KOBİ’lerin daha temkinli yaklaştığını görüyoruz. Geçmiş deneyimleri nedeniyle haklı olarak, ellerindeki sınırlı kaynağı doğru sonuç alabilecekleri çalışmalara ayırmak ve bunu da en iyi yapabilecekleri iş ortağını seçmek konusunda artık daha titizler.

Burada hepimize büyük bir iş düşüyor. Biz Yellow Pages olarak global deneyimimizle birlikte, yoğun bir biçimde KOBİ’lere ulaşmaya, onları online rehber ve dijital haritalara yerleştirmeye, dijital dünyaya adım atmalarını sağlamaya çalışıyoruz.

Dikkat çekmek istediğim bir diğer nokta da, dijital pazarlamanın da bir kere yapılıp bırakılacak bir süreç olmaması. Dijital platformlar her gün biraz daha gelişiyor ve değişiyor. Çeşitli arama motorlarında KOBİ’lerin ulaşılabilir ve bulunabilir olması çok önemli. Ancak daha önemlisi, arama motorları tarafından belirli periyotlarda güncellenen arama algoritmalarına karşı, işletmelerin bu değişime en hızlı şekilde cevap verebilir durumda olması ve uyum sağlaması gerekiyor. Aksi takdirde arama motorlarında bugün iyi bir konumda bulunuyorken, yarın bu konumunuzu kaybetme riskiyle karşı karşıya kalabilirsiniz.

Web siteleri artık günümüz olmazsa olmazı. Öncelikle KOBİ’lerin dijital dünyada varlıklarını güçlü bir şekilde sürdürmeleri için güncel bir web sitesine ve aynı zamanda mobil uyumlu bir web sitesine ihtiyaçları var. Sitenizin mobil uyumlu olması, kullanıcı deneyimini önemseyen arama motorları tarafından oldukça önemli. İşletmeniz için yeni bir web sitesi oluşturacak ya da web sitenizi yenileyecek olursanız, içeriğinden tasarımına kadar mutlaka bir profesyonelden destek alın. Ayrıca lokasyon bazlı hizmet veren firmalar için (örnek: halı yıkama firması için www.haliyikamacibakirkoy.com vb. gibi) lokasyon bilgisi içeren alan adları, içeriğinizin arama motorlarında desteklenmesi ve bulunabilirliğiniz açısından oldukça önemli.

Diğer yandan lokasyon bazlı aramalar ise son dönemde kullanıcılar tarafında oldukça rağbet gördü. Belirli bir bölgeye hizmet veren KOBİ’lerin sıkça başvurduğu yöntemlerden biri olan “lokasyon bazlı pazarlama” tekniklerini doğru hamlelerle uygulayan firmalar, kullanıcı tarafında ulaşılabilir hale geliyor. Bununla birlikte arama motorları için özgün içerik de oldukça önemlidir. İçeriklerinde anahtar kelimeleri barındıran web siteleri, arama motorları tarafından daha hızlı fark edilerek kısa vadede başarılı sonuçlar alabiliyor.

Yellow Pages Türkiye, firmalara yerel arama, dijital haritalar, KOBİ’lere özel mobil uyumlu (responsive) web siteleri ve mobil siteler, bayi ve franchise web siteleri, online yayıncılık ve reklam, manuel coğrafi koordinat belirleme gibi alanlarda hizmet veren Türkiye’nin lider markasıdır. Türkiye’nin en büyük online firma rehberi YellowPages.com.tr’de, 630 farklı kategoride 890.000’den fazla firma yayınlanmaktadır.

Ya siz ne düşünüyorsunuz?